1 października 2017

Co na piękną skórę

Cześć z nas odkrywa specyfiki na pozbycie się zmarszczek, wygładzenie skóry lub ogólnie mówiąc jej piękny wygląd. Jednak tak naprawę najważniejsze jest to co jemy a nie to co kładziemy na jej powierzchnię. Zróbmy chociaż tak, żeby w tym co dla naszej skóry robimy była równowaga - trochę kosmetyków a trochę tego co uczyni z niej piękną.



Chyba nie będzie dla Was zaskoczeniem, że negatywnie na wygląd skóry wpływają:
  • czynniki genetyczne,
  • zanieczyszczenie środowiska, 
  • dym papierosowy,
  • promienie UV (jest to najbardziej szkodliwy czynnik, który powoduje przebarwienia i bruzdy),
  • stres oraz wiek. 
Wszystkie te czynniki mogą być w pewnym stopniu zniwelowane przez DIETĘ.

Co jest bardzo ważne dla naszej skóry?!

Przykładów jest bardzo wiele i chyba Ameryki nie odkryję, jeśli powiem, że najlepsza dietą na skórę jest różnorodna dieta. 

Witamina C - jest to silny antyoksydant, który pomaga naszej skórze w syntezie kolagenu. Zwiększa elastyczność skóry, regeneruje tkankę łączną. Witaminę C możemy znaleźć w szczególności w czarnych porzeczkach, papryce, rokietniku, natce pietruszki, brokuły, czerwona papryka. Radzę przede wszystkim skupić się na surowych produktach.

Witamina E - razem w witaminą C przeciwdziała uszkodzeniom spowodowanym przez promienie UV przeciwdziałając rumieniowi skóry. Bardzo dobrze radzi sobie również z ochroną komórkową. Witaminę E znajdziemy w olejach, orzechach oraz pestkach.

Witamina A zwiększa ilość kolagenu poprzez hamowanie enzymów odpowiedzialnych za degradację tej substancji. Brak witaminy A objawia się sucha zrogowaciałą skórą. Witamina A - retinol znajduje się w jajkach, podrobach, mleku, serach tranie. Jedząc warzywa bogate w beta-karoten (np. marchewkę) najlepiej połączyć je z tłuszczami, gdyż jest on lepiej przyswajalny. Nie zaleca się stosowania suplementacji przy problemach skórnych.

Witamina D - największą jej ilość możemy syntezować na powierzchni skóry dzięki promieniom słonecznym. Z wiekiem organizm jednak traci tę możliwość. Dlatego dobrze jest ją suplementować. Witamina ta chroni naszą skórę przed promieniami słonecznymi oraz niweluje procesy zapalne. Od dawna się podkreśla, że witamina D jest lekarstwem na łuszczycę.

Polifenole - związki, które w przewadze występują w owocach np. jagodach, malinach, jabłkach, truskawkach. Warto zwrócić uwagę na dostarczanie bardzo różnorodnych owoców i warzyw z dietą. To właśnie te związki walczą z wolnymi rodnikami znacznie lepiej niż np. witamina C. A wolne rodniki są odpowiedzialne za starzenia się skóry. Warto zwrócić uwagę na katechiny, które znajdują się przede wszystkim w zielonej herbacie.

Koenzym Q10 - duża jego dawka znajduje się w zewnętrznej warstwie naskórka i stoi na pierwszej linii na straży naszej skóry chroniąc skórę przed czynnikami zewnętrznymi. Możemy go znaleźć w tłustych rybach takich jak śledzie, makrele, łosoś oraz podrobach i pełnoziarnistych produktach.

Woda to składnik skóry, który nadaje jej nawilżenia i gładkości. Więc warto nosić przy sobie stale butelkę z wodą i nawadniać się. Jednak, żeby woda spełniała swoją rolę, to potrzebujemy kwasów tłuszczowych omega-6 (pestki dyni, słonecznika, migdały, sezam, awokado, orzechy ziemne, olej słonecznikowy i kukurydziany), które utrzymują wodę w naskórku. Niedobór kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 prowadzi do pogrubienia naskórka i jego łuszczenia się. Kwasy omega-3 są polecane osobom zmagającym się z łuszczycą. Dzięki tym dwóm kwasom możemy pozbyć się stanów zapalnych, podrażnień oraz zaskórniaków. O kwasach omega-3 pisałam tutaj.

A kolagen? Co zrobić, żeby wraz z wiekiem nie tracić kolagenu? Tutaj raczej nie dietetyczna porada. Kolagen bardzo dobrze reaguje na aktywność fizyczną. A po drugie oczywiście można udać się do apteki - jednak należy uważać, gdyż nadmierna ilość kolagenu może doprowadzić do reakcji alergicznych.

Zdecydowanie u mnie w ochronie mojej skóry na pierwszej linii jest dobra żywność, gdzie nacisk kładę na źródła witamin oraz dobrych kwasów. Uzupełnieniem takiej kuracji są kosmetyki. Zauważcie jednak, że większość z tych składników jest również wykorzystywana w kosmetykach.

68 komentarzy:

  1. Bardzo fajny post , nie wiedziałam że woda ma tak duże powiązanie z kwasami omega 6.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, masz rację... to czego szukamy w kosmetykach możemy dostarczać sobie za sprawą zbilansowanej diety :) Dlatego ja także łączę zdrowe, zbilansowane odżywianie z używaniem kosmetyków... i myślę, że jestem w miarę zadowolona z efektów :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja już jestem w takim wieku, że muszę bacznie obserwować moją skórę i czytać wszystko co może jej pomóc :) Fajny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolejny świetny wpis, dziękuję!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. witamina C to ważna sprawa, co do czerwonej papryki to potrafię całą spałaszować czasem

    OdpowiedzUsuń
  6. Zgadzam się z tym, że tłuszcze są bardzo ważne dla kondycji skóry, dobrze, że o tym wspomniałaś, bo często niestety się o tym zapomina.

    OdpowiedzUsuń
  7. Po prostu witamina D jest moim faworytem.
    Odkąd ją odkryłam - uwielbiam.
    Jestem bardzo ciekawa innych różności.
    Pozdrawiam poniedziałkowo :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie spotkałam się w literaturze z informacją, iż z wiekiem tracimy możliwość wytwarzania witaminy D. Ja mam dobre geny po mamie, ale i dieta przeczynia się do dobrego nawilżenia skóry, a aktywność fizyczna do jej uelastycznienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zauważ, że z wiekiem zapotrzebowanie na witaminę D rośnie. 80% witaminy D pochodzi z syntezy skórnej natomiast tylko 20% z żywności. Główną przyczyną deficytu u jest nieefektywna synteza skórna powodowana malejącą ilością 7-dehydrocholesterolu w skórze. Poza tym maleje z wiekiem ilość receptora wychwytu witaminy D (VDR). Patrząc z perspektywy jedzenia - osoby starsze nie dostarczają wystarczająca ilość witaminy D głównie z powodu rosnącej nietolerancji produktów mlecznych, które są głównym źródłem tej witaminy. Poza tym maleje również aktywność hydrolaz wątrobowych i nerkowych - czyli w miejscach, gdzie ta witamina jest przekształcana na aktywne formy.

      Jeśli wyszukasz artykuły naukowe o witaminie D - to w każdym jest w wzmiankach o osobach starszych i problemów z witaminą D.

      Usuń
  9. To fakt zdrowe jedzenie i odpowiednia dieta mogą zdziałać cuda, a wtedy kosmetyki to tylko dodatek. No i dużooo wody!

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy post. Ja staram się urozmaicać swoje posiłki, żeby zawierały sporo tych dobrych składników.
    Woda to podstawa, a nadal wiele osób ma problem z wypiciem 1,5 litra wody dziennie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja uwielbiam domowe kosmetyki oprócz zdrowej diety ☺

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo fajnie napisany wpis i do tego dowiedzialam się kilku nowych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Blueberry, powinnaś pisać teksty do gazet specjalistycznych, bo Twoje porady są cudowne!

    OdpowiedzUsuń
  14. dobra dieta to podstawa ;) ja staram się jak najlepiej dbać o to, co dostarczam organizmowi ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. zdrowa dieta to podstawa. I regularna pielęgnacja;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dieta i ruch są ważne. Nie tylko dla skóry w sumie. W ogóle dla zdrowia człowieka. Zmarszczki przyjdą prędzej czy później, ale wiadomo, lepiej później. Jak najpóźniej. ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Oj tak. Dym papierosowy bardzo niszczy.

    OdpowiedzUsuń
  18. U mnie jesienią to tylko kwasy :P

    OdpowiedzUsuń
  19. Zgadzam się, dieta jest bardzo ważna :) Warto uważać na to co się je :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Połączenie diety i kosmetyków może zdziałać cuda! :)

    OdpowiedzUsuń
  21. suplementację kwasy omega, obniżają cholesterol i polecił mi je lekarz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak zdecydowanie to dobre substancje na obniżenie cholesterolu.

      Usuń
  22. Tak, a mało się o tym mówi, bo na diecie nie zarobi się tak bardzo jak na kosztownych kremach do twarzy

    OdpowiedzUsuń
  23. Pomocny post, to na pewno. świetnie się czytało :D
    Mój blog - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  24. Kochana, uwielbiam Twoje posty - są bezcenną skarbnicą wiedzy. Serdeczności ślę :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Co do witaminy D, to potwierdzam - jest bardzo ważna przy łuszczycy, tak mówi bliska mi osoba, która ma tę dolegliwość.
    No i sprawa wody - sama staram się pić tyle, ile mogę, będąc w pracy, ale czuję, że to za mało, a cera na tym traci.

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja stawiam przede wszystkim na właściwe odżywianie bo bez tego żadne kosmetyki nie pomogą, a jeśli już to na chwilę.

    OdpowiedzUsuń
  27. Również jestem zdania, że dieta odgrywa kluczową rolę, dlatego staram się zdrowo odżywiać i spożywać jak najwięcej warzyw, owoców czy orzechów.

    OdpowiedzUsuń
  28. Najdroższe i najlepsze kosmetyki (podobnie jak aktywność fizyczna) dużo nie zrobią, jeżeli nie będziemy dbać o organizm o środka i spożywać same śmieciowe żarcie;)

    OdpowiedzUsuń
  29. W sumie witaminki są bardzo ważne na wszystko :) nawet na odporność :) A zwłaszcza, że wszystko idzie ze sobą w parze to warto się odpowiednio odżywiać :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Odpowiednie odżywanie jest najważniejsze i dostarczanie odpowiednich witamin, które sprzyjają skórze jak i całemu organizmowi :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo przydatny post :)
    To prawda zdrowe odzywianie bardzo sprzyja skórze, sama się po sobie przekonałam, że jak zaczęłam lepiej jeść, unikać fast foodów, sklepowych słodyczy to moja cera zaczęła się poprawiać chociaż zwykle na jesień miałam z nią duże problemy m.in z suchą cerą.

    OdpowiedzUsuń
  32. Dieta ważna sprawa, jesteśmy tym co jemy, ale przez ten szybki styl życia trudno się ogarnąć i często idziemy na łatwiznę.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ja akurat staram sie wszystko sobie dostarczać czy to w diecie czy w suplementacji :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com/2017/10/karmelowa-narzutka.html

    OdpowiedzUsuń
  34. Woda to chyba najlepszy produkt który poprawia wygląda naszej skóry ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Świetnie opisane, skumulowana dawka konkretnej wiedzy ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. W okresie jesiennym łykamy więcej witaminy C.

    OdpowiedzUsuń
  37. Dieta to kluczowy element, zresztą nie od tego jest przysłowie "jesteś tym co jesz" sama zauważyłam że pijąc więcej wody i stosując zdrową dietę nie tylko czuję się lepiej ale moja skóra też lepiej wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  38. Bardzo przydatny post.
    Przyda mi się porcja witamin :)

    OdpowiedzUsuń
  39. przyznam, że odkąd rzuciłam palenie, stan mojej skóry znacznie się poprawił także polecam wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Bardzo lubię takie skarbnice informacji. Dym papierosowy u mnie na porządku dziennym, więc będę musiała jeszcze bliżej przyjrzeć się temu, co wkładam na talerz. Wszak ładna skóra to nie tylko kosmetyki, ale i odpowiednie składniki odżywcze :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Unquestionably believe that which you stated.
    Your favorite justification appeared to be on the net the easiest thing to
    be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people consider worries that they plainly do not know about.
    You managed to hit the nail upon the top as
    well as defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal.
    Will likely be back to get more. Thanks

    OdpowiedzUsuń
  42. I tu chyba pasuje stwierdzenie ,,lepiej zapobiegać niż leczyć".W tym przypadku korzystniejsza jest odpowiednia dieta niż samo stosowanie kosmetyków.

    OdpowiedzUsuń
  43. musimy pamiętac, ze o nasza skórę nie dbają tylko kosmetyki, ale to, co jemy ;)

    OdpowiedzUsuń
  44. Niestety jednego negatywnego czynnika nie da się uniknąć, wieku nie zatrzymamy :P Wpis ogólnie bardzo mi się spodobał :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Bardzo fajny i pomocny wpis! Woda to dla mnie podstawa!

    OdpowiedzUsuń
  46. Wmawiają nam, że wystarczy dobry krem. Dzięki, że piszesz o tym, że to nieprawda...

    OdpowiedzUsuń
  47. Trafny wpis. Nic tylko się zgodzić. Oczywiście warto mieć też pod ręką krem nawilżający, bo dobrze wpływa na skórę. Dieta to jednak bardzo ważny czynnik!

    OdpowiedzUsuń
  48. Hmm ja czuję że najbardziej brakuje mi Wit d. Ostatnio jak miałam badania to faktycznie tej Wit miałam braki.

    OdpowiedzUsuń
  49. Hej Kochana ! ;-* Przepraszam że mnie tu ostatnio nie było ;-( Ale brak czasu na wszystko ;(
    Postaram się nadrobić Twojego i swojego bloga ! :*

    Bardzo lubie takie posty ;) Natura jest najlepsza na nasze zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
  50. Natki pietruszki jak najwięcej, jest bardzo bogata w potrzebne witaminy i składniki

    OdpowiedzUsuń
  51. Nawadnianie! Bardzo ważna sprawa... :)

    OdpowiedzUsuń
  52. Hi! Would you mind if I share your blog with my facebook group?
    There's a lot of folks that I think would really appreciate your content.
    Please let me know. Many thanks

    OdpowiedzUsuń
  53. I blog frequently and I really thank you for your information. This great article
    has truly peaked my interest. I am going to take a note of
    your website and keep checking for new details about once per week.
    I subscribed to your Feed as well.

    OdpowiedzUsuń
  54. Bardzo lubię takie wpisy :) Będę zaglądać z przyjemnością i dowiadywać się czegoś nowego :)

    OdpowiedzUsuń
  55. Wszyscy piszą o wodzie i zawsze jak widziałam o niej wzmianki to przewracałam oczami. Ale naprawdę coś w tym jest! Trzeba spróbować przez dłuższy czas pić więcej wody żeby widzieć rezultat.
    Świetny post, fajnie się czytało:)
    Wspomniałaś o rokitniku, widzę, że teraz jest go coraz więcej zarówno w kosmetykach jak i żywności:)

    OdpowiedzUsuń
  56. Widzę tylko jedno rozwiązanie. Zacząć się wreszcie zdrowo odżywiać ;D

    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  57. Wszytskie te składniki odrygwają bardzo ważną rolę nie tylko jeśli chodzi o piękną skórę ale również nasze zdrowie.

    OdpowiedzUsuń
  58. Świetny post. Co jakiś czas warto odświeżyć sobie te informacje :)!!!

    OdpowiedzUsuń
  59. Witaminy odgrywają niezwykle ważną rolę jeżeli chodzi o zdrowie ale również o urodę.

    OdpowiedzUsuń
  60. Super przeczytać tak interesujący i ciekawy wpis.

    OdpowiedzUsuń