20 czerwca 2015

Migrena

Od lat cierpię na migrenowe bóle głowy. Ten, kto nigdy nie miał takiego bólu, nie wie, co przechodzi człowiek cierpiący na migrenę. U mnie trwa ona od 3 do 5 dni. Następnie czuje się tak, jakby po mnie przejechał czołg. Problem jest w tym, że coraz więcej osób cierpi na tę chorobę, a nie ma na nią lekarstwa. Jeśli chodzi o dietę, to są składniki, które powodują migrenowe bóle głowy, natomiast mało jest składników, które mogą ją leczyć.

Warto jednak mieć migrenę zdiagnozowaną. Jest to bardzo trudne, więc najlepiej wykluczyć inne schorzenia, które mogą powodować ból głowy. 

Dobrze jest odwiedzić endokrynologa, okulistę, laryngologa (w celu zbadania zatok), dentystę a także ortopedę i badać sobie często ciśnienie, żeby zobaczyć, czy w czasie bólu jest jakaś różnica. Przy typowej migrenie nie ma różnicy w ciśnieniu. Często migrena jest dziedziczna. Warto więc popytać się w rodzinie, czy nie było takich przypadków.

Postanowiłam stworzyć infografikę, która pozwoli Wam rozpoznać jakie czynniki powodują migrenę i co zrobić, żeby ją złagodzić (choć z pewnością nie da się jej wyeliminować na 100%).

Migrena


Oprócz rzeczy, które wymieniłam z pewnością farmaceutyki przychodzą z pomocą. Lekarstwa przy migrenie można podzielić na trzy grupy:
  • przeciwbólowe:  biorę tabletki rozpuszczalne, żeby nie podrażniać żołądka,
  • leki, które należy brać prewencyjnie: wydawane są z przepisu lekarza i u mnie widać było poprawę, ból stał się mniej dokuczliwy,
  • leki przerywające migrenę (wszystkie wydawane z przepisu lekarza), takich leków na rynku już jest wiele, jednak jak dla mnie nie są one skuteczne, gdyż potrafią przerwać ból tylko na jeden dzień. Koszt tych leków jest bardzo zróżnicowany - jedna tabletka potrafi kosztować ok. 10zł.

Warto także  przygotować sobie zimny kompres, żeby złagodzić ból. Kompres ten może być z dodatkiem mięty pieprzowej. Ja tego nie stosuje, gdyż mnie często boli przy oku i mięta mogłaby dodatkowo podrażnić je. Jeśli ktoś stosuje mięte warto posmarować sobie czoło warstwą kremu, żeby nie było w tym miejscu oparzeń.

W jednaj z książek przeczytałam, że nawet jedzenie sproszkowanego imbiru podczas migreny pomaga. Poza tym, sporo osób ma nudności podczas migreny i imbir może temu przeciwdziałać. Warto też być dobrze nawodnionym, czyli pić przede wszystkim wodę i herbatki ziołowe. Można tutaj pokusić się o uspokajającą miętę.


Jeśli macie podobne dolegliwości podzielcie się nimi. Warto sobie w ten sposób pomagać.  
Udostępnijcie ten artykuł także innym osobom z tą przypadłością, może oni mają jakieś inne sposoby na złagodzenie tego bólu.


8 komentarzy:

  1. bardzo przydatna informacja. moj narzeczony ostatnio dość często miewa bóle głowy, ale do lekarza nie chce iść. następnym razem spróbuję dać mu herbatę ze świeżym imbirem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przygotuje za jakiś czas przepis na herbatkę z imbirem. Taką ekstra!

      Usuń
    2. No to czekam! W zimie dość często robiłam taką ze świeżym imbirem i miodem. Na początek przeziębienia samo to! :)

      Usuń
  2. Niestety bóle migrenowe miałam jedynie jako nastolatka i wiązały się one ze stresem. W chwili obecnej na ból głowy bardzo często potrzebuje kawy lub snu. Oczywiście moich bólów nie porównałabym do migreny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypomniałaś mi o niezwykle ważnej sprawie. Kofeina zarówno ta, która jest zawarta w lekach jak i ta, która jest w kawie działa na ból migrenowy w bardzo dziwny sposób. Najpierw powoduje ustąpienie lub ulżenie bólu a następnie działa w przeciwny sposób. Powoduje nasilenie jego. Ale podkreślam - mówię tutaj o migrenowym bólu głowy takim klasycznym.

      Usuń
  3. Osoby które miewają migreny zapraszam do grupy "Likwidacja migren" którą cztery dni temu założyłem https://www.facebook.com/groups/1669470619950817/

    Opiszę porady jak minimalizować bóle w naturalny sposób (bez chemii), a nawet likwidować raz na całe życie, a co ciekawe, można w to nie wierzyć, a i tak działa.

    Sukcesywnie opiszę moje 16 letnie doświadczenie w likwidacji migren na setkach osób którym pomogłem i już nie mają tego problemu.

    Jeżeli was to nie dotyka zaproście znajomych do tej grupy, pomóż innym. Pozdrawiam Piotr Kotulski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za informacje z pewnością ja skorzystam z tych porad.

      Usuń
  4. Migrena to okropieństwo..Miewam bóle głowy,ale na szczęście nie są one migrenowe.Choć i tam mam ich dość

    OdpowiedzUsuń