17 maja 2018

Woda zdrowia doda

Czasem warto wspomnieć o tak oczywistej oczywistości jak picie wody, zwłaszcza teraz, kiedy zbliża się lato i powinniśmy pić jej więcej.



Istotnym wskaźnikiem zapotrzebowania na wodę jest temperatura oraz wilgotność otoczenia i aktywność fizyczna. W ciągu doby powinniśmy dostarczać 25-35 ml na kilogram masy ciała. Jednak warto podkreślić, że organizm potrzebuje zmiennej ilości napojów. Zdecydowanie więcej wody powinny pić kobiety w ciąży (+300 ml/dobę) oraz matki karmiące (+700 ml/dobę). 

Na utratę wody bardzo szybko reaguje nasz mózg. Już ubytek 1% wody powoduje zaburzenia koncentracji oraz pogorszenie pamięci. Jest to szczególnie istotne dla tych, którzy w okresie letnim piszą egzaminy. Niedostateczna ilość wypijanych płynów może być również przyczyną nawracającego się zapalenia układu moczowego (ZUM). Kobiety, które wcześniej dopadała ta przypadłość, szczególnie powinny pilnować ilości wypijanych płynów. Co więcej, odpowiednio nawodniony organizm radzi sobie z termoregulacją lepiej - co jest istotne dla osób uprawiających sport.

Do stanów chorobowych, przy których z nadmienią troską należy podchodzić odnośnie wypijanych płynów są: gorączka, biegunki, cukrzyca, dna moczanowa oraz wymioty. 
Biorąc pod uwagę nadmierną diurezę oraz większe pocenie się w lecie i ubytek składników mineralnych warto zainwestować w elektrolity. Jednak muszę podkreślić: porcję elektrolitów należy rozłożyć na kilka godzin, żeby nie zaburzyć równowagi elektrolitowej w organizmie.

Dbajmy nie tylko o siebie, ale także o seniorów. Ich organizmy mają upośledzony ośrodek pragnienia, który nie wysyła sygnałów o potrzebie uzupełnienia płynów. Odwodnienie jest najczęstszą przyczyną hospitalizacji ludzi starszych. Pamiętajmy również, że płyny to także napoje mleczne oraz soki owocowo-warzywne. W takim przypadku dodatkowo dostarczamy innych substancji (np. witamin bądź probiotyków) potrzebnych seniorowi. Należy jednak tutaj nawet nadmiernie dbać o częstotliwość małych porcji wypijanych płynów, gdyż seniorzy często mogą mieć problemy z nerkami. 

Co pić, jak i kiedy?
W okresie letnim dla mnie dość istotną rolę pełni lemoniada z cytryną oraz miętą (do smaku można również dodać cukier trzcinowy). Jednak ja tego rodzaju napoje piję przez słomkę, żeby mieć jak najmniejszy kontakt płynu ze szkliwem (kwas cytrynowych choć jest słabym kwasem).
Warto w okresie letnim zrezygnować z napojów gazowanych (dwutlenek węgla powoduje nacisk na ścianki żołądka i niweluje efekt pragnienia). Zminimalizujmy również ilość wypijanych filiżanek kawy oraz herbaty ze względu na moczopędną kofeinę (uwaga na tabletki przeciwbólowe z kofeiną oraz energetyki). Napoje powinny być pite małymi łyczkami, ale za to z większą częstotliwością. Zbyt duża ilość wypitej wody może spowodować wypłukiwanie sodu, potasu, magnezu oraz wapnia (w razie potrzeby pamiętajmy o uzupełnienie elektrolitów). Jednak nie sama woda jest najlepszym "nawilżaczem". Znacznie lepiej radzi sobie roztwór z cukrem lub szczyptą soli, czyli tzw. izotonik.
Najważniejsza porą dnia na wypicie wody jest ranek. Podczas snu nasz organizm produkuje wiele produktów przemiany materii, które powinny być wydalone z naszego organizmu. I w tym pomoże nam woda.

Czy woda powoduje chudnięcie?
Na pewno nie powinno się ograniczać wody podczas stosowania diety redukcyjnej. Wypełniając żołądek woda pomaga nam przetrwać okres głodu, a jak wiemy posiada ona zero kalorii. Poza tym pomaga nam usunąć szkodliwe metabolity z naszego organizmu, które utrudniają chudnięcie. Walczy także z zaparciami a należy pamiętać, że spożywając więcej błonnika musimy również pamiętać o zwiększonym zapotrzebowaniu na wodę.

Na pytanie ile tej wody w ciągu doby wypić mogę tylko powiedzieć: wsłuchajcie się w swój organizm! On wie czego nam trzeba!

52 komentarze:

  1. Zdecydowanie jestem za! Woda jest baaaardzo ważna dla zdrowia i dla cery:)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzeba nawadniać organizm. Cały czas :)

    OdpowiedzUsuń
  3. piję dużo wody, latem staram się pić dużo, zimą więcej herbaty :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze lubiłam pić wodę i nigdy nie miałam problemów z jej piciem. Myślę, że od małego powinno się przyzwyczajać do niej dzieci. Pozdrawiam i cieszę się, że znowu jesteś :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hey there! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
    There's a lot of folks that I think would really appreciate your content.
    Please let me know. Cheers

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedyś piłam tylko herbatę, czysta woda wydawała mi się bez smaku i po prostu zbyteczna... Po przeprowadzce do Francji moje nawyki sie zmieniły -ze względu na zmianę klimatu.Teraz bez wody się nie obędę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Woda jest niezwykle istotna zarówno dla naszego zdrowia wewnętrznego jak i zewnętrznego wyglądu skóry :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Również staram się pić dużo wody :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja zawsze piłam do 3l wody dziennie teraz jest gorzej i walczę aby to poprawić. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Staram się pilnować tego, aby pić dziennie +/- 2L wody, bo zauważyłam, że bardzo dobrze wpływa na moją cerę. W połączeniu z kosmetykami antybakteryjnymi mam niemalże pewność, że nie zaskoczy mnie żaden wyprysk :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piję sporo wody z cytryną ☺

    OdpowiedzUsuń
  12. Wodę niegazowaną piję przez cały rok, każdy dzień zaczynam od szklanki wody :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja ostatnio staram się pić minimum 2,5 litra :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Staram się pić dużo wody :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja niestety wody piję za mało :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Poruszyłaś ważny temat. W czasie upałów szczególnie ważny :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Szczególnie latem odczuwam brak wody.

    OdpowiedzUsuń
  18. Latem mam mniejsze problemy z piciem wody, ale zimą wypijam jej zatrważająco mało! :(

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja uwielbiam pić smakowe herbaty, ale wiadomo nie zastąpi to wody.
    Musze sobie kupić dzbanek to może to mnie zmobilizuje do sięgania po wodę częściej.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja teraz właśnie w ciąży pilnuje się żeby pić ok 3 litrów :) Izotoników jakoś nie piję ale może się przekonam kiedyś :D

    OdpowiedzUsuń
  21. O tak... staram się pić przynajmniej 2 litry wody dziennie :)!!!

    OdpowiedzUsuń
  22. O rany, nie sądziłam, że skutki nie wypijania odpowiedniej ilości wody mogą być na tyle poważne. Sama nie piję dużo, aczkolwiek staram się pić tyle, na ile mam ochotę. Racja, tak naprawdę najlepiej słuchać swojego organizmu.
    ,,dwutlenek węgla powoduje nacisk na ścianki żołądka i niweluje efekt pragnienia: Gaz też hamuje głód, niestety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - zgadza się nacisk na ścianki żołądka (czegokolwiek) powoduje niwelowanie głodu. Jednak w pewnym stopniu nasz organizm może zostać odwodniony i stracimy na wadze. Bardzo często tak się dzieje, że początkowa utratą kilogramów jest spowodowana utratą wody (np. przez nadmiernie spożycie błonnika i spowodowanie szybkiego pasażu treści pokarmowej w jelicie).

      Usuń
  23. Ja ostatnio wypijam litry wody podczas treningów na rowerze, trzeba bardzo uważać i dobrze się nawadniać ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Polubiłam picie wody i zawsze mam ją przy sobie. Wypijam ok. 3 l płynów dziennie (w tym 1,5 litra wody mineralnej - głównie podczas treningu, który wykonuję rano) i świetnie się dzięki temu czuję.

    OdpowiedzUsuń
  25. Lubie wodę i nie mam problemów z jej piciem :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Witaj ! Niestety nie przepadam za piciem wody, ale teraz, gdy są upały tylko woda gasi moje pragnienie i tylko woda mi smakuje. Cały dzień piję więc wodę - z cytryną i miętą lub z sokiem z własnej spiżarni. Gdy mija czas upałów wtedy wolę pić herbatę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. u mnie ostatnio króluje woda z natką pietruszki i cytryną, uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  28. Latem bardziej pilnuję tego, aby pić wodę. Uwielbiam dodawać do niej plasterek cytryny :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Mi już dawno picie wody weszło w nawyk, nie tylko lepiej się czuję, ale moja buzia też jest w lepszej kondycji. :) Szczerze mówić, to słodkie napoje nie są już w stanie zaspokoić mojego pragnienia, nawet po nich sięgam po wodę, więc bez sensu ładować w siebie cukier. :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ja na razie wypijam ok 2l ale chce dojść do 3 ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Staram się jak najwięcej pić wody ;-)
    http://sukienkiinietylko.pl

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie mam nawyku picia wody, dlatego zawsze stawiam dzbanek z wodą, plasterkiem cytryny, miętą cytrynową i odrobiną miodu. Lubię też ziołowe herbaty. Jednak wypicie 2 litrów wody dziennie jest dla mnie nierealne :(

    OdpowiedzUsuń
  33. Uwielbiam wodę - jest mega odżywcza - dzięki nim cały mój organizm świetnie działa.

    OdpowiedzUsuń
  34. Mnie mąż zawsze pilnuje, a ja naszą córeczkę i ciągle jej pod nos podkładam wszelkiego rodzaju wodę, soki domowe czy lemoniadę ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Ja często zapominam o nawadnianiu organizmu :/ Piję wodę, kiedy w ustach już susza, a to duży błąd... Muszę wrócić do postanowienia o piciu szklanki wody z cytryną każdego ranka i pamiętać, żeby butelkę wody mieć zawsze przy sobie!

    OdpowiedzUsuń
  36. Kiedyś się zmuszałam, aby pić dużo wody, bo przecież wszędzie jest mowa o tym, że tak trzeba. Jednak odkąd wody pije tylko tyle, na ile mój organizm ma zapotrzebowanie - czuję się lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo ważny wpis, warto pamiętać o wodzie (nie tylko dla ludzi ale i zwierząt) abyśmy wszyscy mieli do niej stały dostęp :)
    Pozdrawiam cieplutko myszko :*

    OdpowiedzUsuń
  38. Woda latem jest bardzo konieczna :) Ja tez lubię sobie dodać do wody miętę, cytrynę i trochę cukru trzcinowego :D

    OdpowiedzUsuń
  39. Warto wyrobić w sobie nawyk picia odpowiedniej ilości wody.

    OdpowiedzUsuń
  40. ja to nawet mam dni, że 2 butelki wchodzą :) też zależy od aktywności w ciągu dnia, ale woda-sił doda ;)

    OdpowiedzUsuń
  41. woda ważna rzecz

    https://iamemilia.blog/

    OdpowiedzUsuń
  42. Czy takie duże ilości wody są naprawdę potrzebne naszemu organizmowi? Niektóre z Was piszą, że pijecie od 2-3 litrów wody. To jest ogromna ilość. Uważam, że organizm sam wie najlepiej ile wody potrzebujemy czując przy tym tzw. pragnienie. Dlatego ja piję tylko tyle, ile potrzebuję i czuję się naprawdę świetnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, że odpowiadam dopiero teraz, ale miałam nawał pracy.
      Nie czujesz pragnienia ponieważ upośledziłaś swój ośrodek pragnienia. Dzieje się to często u osób starszych. Czasami przy innych dolegliwościach lądują oni w szpitalu i częstym problemem w aplikowaniu ich leczenie jest zbyt mała ilość wody w organizmie. Dopiero jak zaczynają pić, zaczyna im brakować tej wody. Także Twój organizm przyzwyczaił się do jej braku i nauczył się z tym żyć. Co nie do końca jest dobre.

      Usuń
  43. Hello it’s actually a cool and helpful piece of info. I’m happy that you shared
    this useful information wiyh us..

    OdpowiedzUsuń
  44. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń