17 maja 2018

Woda zdrowia doda

Czasem warto wspomnieć o tak oczywistej oczywistości jak picie wody, zwłaszcza teraz, kiedy zbliża się lato i powinniśmy pić jej więcej.



Istotnym wskaźnikiem zapotrzebowania na wodę jest temperatura oraz wilgotność otoczenia i aktywność fizyczna. W ciągu doby powinniśmy dostarczać 25-35 ml na kilogram masy ciała. Jednak warto podkreślić, że organizm potrzebuje zmiennej ilości napojów. Zdecydowanie więcej wody powinny pić kobiety w ciąży (+300 ml/dobę) oraz matki karmiące (+700 ml/dobę). 

Na utratę wody bardzo szybko reaguje nasz mózg. Już ubytek 1% wody powoduje zaburzenia koncentracji oraz pogorszenie pamięci. Jest to szczególnie istotne dla tych, którzy w okresie letnim piszą egzaminy. Niedostateczna ilość wypijanych płynów może być również przyczyną nawracającego się zapalenia układu moczowego (ZUM). Kobiety, które wcześniej dopadała ta przypadłość, szczególnie powinny pilnować ilości wypijanych płynów. Co więcej, odpowiednio nawodniony organizm radzi sobie z termoregulacją lepiej - co jest istotne dla osób uprawiających sporty.

Do stanów chorobowych, przy których z nadmienią troską należy podchodzić odnośnie wypijanych płynów są: gorączka, biegunki, cukrzyca, dna moczanowa oraz wymioty. 
Biorąc pod uwagę nadmierną diurezę oraz większe pocenie się w lecie i ubytek składników mineralnych warto zainwestować w elektrolity. Jednak muszę podkreślić: porcję elektrolitów należy rozłożyć na kilka godzin, żeby nie zaburzyć równowagi elektrolitowej w organizmie.

Dbajmy nie tylko o siebie, ale także o seniorów. Ich organizmy mają upośledzony ośrodek pragnienia, który nie wysyła sygnałów o potrzebie uzupełnienia płynów. Odwodnienie jest najczęstszą przyczyną hospitalizacji ludzi starszych. Pamiętajmy również, że płyny to także napoje mleczne oraz soki owocowo-warzywne. W takim przypadku dodatkowo dostarczamy innych substancji (np. witamin bądź probiotyków) potrzebnych seniorowi. Należy jednak tutaj nawet nadmiernie dbać o częstotliwość małych porcji wypijanych płynów, gdyż seniorzy często mogą mieć problemy z nerkami. 

Co pić, jak i kiedy?
W okresie letnim dla mnie dość istotną rolę pełni lemoniada z cytryną oraz miętą (do smaku można również dodać cukier trzcinowy). Jednak ja tego rodzaju napoje piję przez słomkę, żeby mieć jak najmniejszy kontakt płynu ze szkliwem (kwas cytrynowych choć jest słabym kwasem).
Warto w okresie letnim zrezygnować z napojów gazowanych (dwutlenek węgla powoduje nacisk na ścianki żołądka i niweluje efekt pragnienia). Zminimalizujmy również ilość wypijanych filiżanek kawy oraz herbaty ze względu na moczopędną kofeinę (uwaga na tabletki przeciwbólowe z kofeiną oraz energetyki). Napoje powinny być pite małymi łyczkami, ale za to z większą częstotliwością. Zbyt duża ilość wypitej wody może spowodować wypłukiwanie sodu, potasu, magnezu oraz wapnia (w razie potrzeby pamiętajmy o uzupełnienie elektrolitów). Jednak nie sama woda jest najlepszym "nawilżaczem". Znacznie lepiej radzi sobie roztwór z cukrem lub szczyptą soli, czyli tzw. izotonik.
Najważniejsza porą dnia na wypicie wody jest ranek. Podczas snu nasz organizm produkuje wiele produktów przemiany materii, które powinny być wydalone z naszego organizmu. I w tym pomoże nam woda.

Czy woda powoduje chudnięcie?
Na pewno nie powinno się ograniczać wody podczas stosowania diety redukcyjnej. Wypełniając żołądek woda pomaga nam przetrwać okres głodu, a jak wiemy posiada ona zero kalorii. Poza tym pomaga nam usunąć szkodliwe metabolity z naszego organizmu, które utrudniają chudnięcie. Walczy także z zaparciami a należy pamiętać, że spożywając więcej błonnika musimy również pamiętać o zwiększonym zapotrzebowaniu na wodę.

Na pytanie ile tej wody w ciągu doby wypić mogę tylko powiedzieć: wsłuchajcie się w swój organizm! On wie czego nam trzeba!

24 komentarze:

  1. Zdecydowanie jestem za! Woda jest baaaardzo ważna dla zdrowia i dla cery:)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzeba nawadniać organizm. Cały czas :)

    OdpowiedzUsuń
  3. piję dużo wody, latem staram się pić dużo, zimą więcej herbaty :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze lubiłam pić wodę i nigdy nie miałam problemów z jej piciem. Myślę, że od małego powinno się przyzwyczajać do niej dzieci. Pozdrawiam i cieszę się, że znowu jesteś :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hey there! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
    There's a lot of folks that I think would really appreciate your content.
    Please let me know. Cheers

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. If you think, it is useful, why not.

      Usuń
  6. Kiedyś piłam tylko herbatę, czysta woda wydawała mi się bez smaku i po prostu zbyteczna... Po przeprowadzce do Francji moje nawyki sie zmieniły -ze względu na zmianę klimatu.Teraz bez wody się nie obędę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Woda jest niezwykle istotna zarówno dla naszego zdrowia wewnętrznego jak i zewnętrznego wyglądu skóry :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Również staram się pić dużo wody :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja zawsze piłam do 3l wody dziennie teraz jest gorzej i walczę aby to poprawić. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Staram się pilnować tego, aby pić dziennie +/- 2L wody, bo zauważyłam, że bardzo dobrze wpływa na moją cerę. W połączeniu z kosmetykami antybakteryjnymi mam niemalże pewność, że nie zaskoczy mnie żaden wyprysk :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wodę niegazowaną piję przez cały rok, każdy dzień zaczynam od szklanki wody :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja ostatnio staram się pić minimum 2,5 litra :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Staram się pić dużo wody :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja niestety wody piję za mało :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Poruszyłaś ważny temat. W czasie upałów szczególnie ważny :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Szczególnie latem odczuwam brak wody.

    OdpowiedzUsuń
  17. Latem mam mniejsze problemy z piciem wody, ale zimą wypijam jej zatrważająco mało! :(

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja uwielbiam pić smakowe herbaty, ale wiadomo nie zastąpi to wody.
    Musze sobie kupić dzbanek to może to mnie zmobilizuje do sięgania po wodę częściej.

    OdpowiedzUsuń